background:#483521 url("")

Tuesday, June 30, 2009

Lawatan ke Kompleks Kraftangan

Pada 26 Jun 2009, wakil anak Warisan Seni Sidang A telah mengadakan lawatan ke Kompleks Kraftangan, Kuala Lumpur bagi membuat sedikit kajian untuk lebih memahami songket dan menyediakan bahan untuk persembahan multimedia.

Pada jam 11.30 pagi, lawatan dimulakan di Kedai Karyaneka. Kami amat bertuah kerana pada hari tersebut terdapat penenun profesional membuat demonstrasi sempena lawatan deligasi "Public Games Malaysia-Singapore". Kami mendapat kerjasama penuh daripada pihak Karyaneka dalam membuat penggambaran video demonstrasi tenunan tersebut.

Proses Menenun Songket


Kemudian, lawatan diteruskan ke Muzium Kraft di mana mesin tenunan yang dipanggil "kek songket" ditempatkan di situ. Turut dipamerkan ialah sejarah tokoh-tokoh kraft dalam bidang tenunan songket.




"Mesin Kek Songket"


Setinggi-tinggi penghargaan kepada Puan Siti Khadijah dari Muzium Kraft kerana telah bekerjasama dan sudi berkongsi informasi dengan kami. Juga terima kasih kepada pihak Kompleks Kraft kerana dengan murah hati menyumbangkan buku-buku dan video berkenaan tenunan songket. Lawatan kami berakhir pada jam 2 petang.


Barangan buatan songket yang dipamerkan dan di jual di Karyaneka




























Antara tokoh-tokoh songket yang dipamerkan di Muzium Kraft

































-Laporan disediakan oleh zetty dan Fairul-

No comments:

Post a Comment